Buitenlandsemester Moskou

Fauve en Eva trokken tijdens hun studies voor een semester naar de Russische hoofdstad. Ze studeerden er respectievelijk aan de Higher School of Economics en de Russian State University for the Humanities. Hieronder lees je meer over hun avonturen en geven ze enkele tips en tricks voor een verblijf in Moskou.

Fauve Depuydt

Een semester in het buitenland spenderen is zeker de moeite waard. Het is iets dat je voor de rest van je leven met je meedraagt. Het is een leerrijke ervaring waarbij je niet enkel je  Russisch verbetert, maar ook op persoonlijk vlak heel veel bijleert over jezelf.

Studeren aan de universiteit ‘Higher School of Economics’ vergt wel wat aanpassing als je gewoon bent aan de manier van werken aan de ‘UGent’. Je krijgt vooral praktijklessen, die in het begin van het academiejaar wat chaotisch kunnen overkomen. Eenmaal je gewend bent aan deze aanpak zie je er wel de voordelen van in. Als je kunstvakken opneemt, ga je bijna iedere maand op uitstap naar een kunstmuseum in Moskou en krijg je er les over de schilderijen. Ook de lessen Russisch zijn veel meer praktijkgericht dan in Gent. In de zomer moet je een test afleggen om je niveau Russisch te bepalen en naargelang het resultaat krijg je bepaalde opties van de lessen die je kunt volgen. Ik heb gekozen voor ‘communicative style’ en heb een heel semester lang van alles geleerd over hoe te handelen in het Russisch dagelijks leven.

Ik woonde niet in een ‘dorm’ van de universiteit, maar heb een kamer gehuurd via airbnb. In de dorms van Moskou woon je met 2 of meer mensen op 1 kamer en dat zag ik niet echt zitten. Ik ben dan beginnen zoeken naar kamers apart en heb een heel mooie privékamer gevonden op nog geen 20 minuten wandelafstand van de faculteit. Ik leefde daar samen met een Russische vrouw en haar dochter. Ikzelf ben heel blij met mijn beslissing. Mijn Russisch is er daardoor nog meer op vooruit gegaan en ik heb een heel sterke band gekregen met mijn gastfamilie.

Moskou zelf is een prachtige stad om in te leven. Er is iedere dag wel iets anders te doen en het is ook heel gemakkelijk om vandaaruit naar andere steden in Rusland te reizen, zowel met de trein als met het vliegtuig. Een van de mooiste reizen die ik heb gemaakt, was die naar Murmansk. Daar is het ons gelukt om het noorderlicht te zien en hebben we ook een hele tocht gemaakt doorheen de toendra.

Ik heb ervaringen opgedaan, die mij hebben doen groeien op persoonlijk vlak, en ik heb dingen gezien, die ik voor de rest van mijn leven met mij mee zal dragen. Ik raad dan ook iedereen aan om voor een semester naar het buitenland te vertrekken en gewoon te genieten van de ervaring op zich.

Eva Leeuwerck

De studie zelf was voor mij zeer interessant omdat mijn Russisch er veel door verbeterd is. Dat was ook mijn voornaamste reden waarom ik voor een semester naar Moskou wilde.

In het begin van het academiejaar moesten we een niveautest afleggen, zo werden de lessen Russisch dan ook op ons niveau gegeven. Ze waren zeer interessant en leerrijk. Er waren nog extra keuzevakken in het Russisch die speciaal voor buitenlandse studenten bedoeld waren. Deze vond ik wel interessant, maar door de verschillen in programma’s was het toch niet altijd mogelijk die op te nemen. Dat is meteen ook een van de grote uitdagingen – de hele administratie, zowel in Moskou als in Gent, en al het geregel die bij zo’n buitenlandsemester komen kijken. In het algemeen ben ik wel zeker tevreden dat ik op buitenlandsemester ben geweest. Het bijkomende papierwerk heb ik er dan ook gewoon bijgenomen.

In Rusland heb ik de tijd van mijn leven beleefd! Niet enkel dankzij de lessen, maar ook door er te leven is mijn Russisch veel verbeterd qua spreken en begrijpen. Moskou is een zalige stad waar altijd iets te doen is en de perfecte uitvalsbasis om te reizen. In de vele vrije momenten die we hadden heb ik omliggende steden bezocht en een droomreis gemaakt met de Trans-Siberische express. Een buitenlandsemester via Birak of Erasmus is iets dat je normaalgezien maar één keer in je leven kan meemaken en Rusland is op zich geen gemakkelijk land om in te leven, (bureaucratisch is het een hele uitdaging), maar ik ben blij dat ik toen de uitdaging ben aangegaan.