Buitenlandsemester Sint-Petersburg, Polytechnic University 2018-2019

Stefanie Van de Vyvere

Afgezien van het feit dat dit avontuur mij enorm is meegevallen dankzij de mogelijkheden die deze stad biedt, is het buitenlandsemester in een opleiding als Oost-Europese talen en culturen in mijn ogen absoluut noodzakelijk. Je proeft van het dagelijks leven en komt op een heel actieve manier in contact met de taal.

Voor mij persoonlijk lag de keuze van het land en de stad voor de hand. Mijn interesse voor de Russische taal, cultuur en literatuur is sinds het begin van mijn opleiding groot en het zou dan ook al heel snel blijken dat ik de perfecte keuze had gemaakt. Er bestaat geen betere stad dan Sint-Petersburg om volledig te worden ondergedompeld in de culturele aspecten van het Russische leven.

Nadat je een universiteit toegewezen gekregen hebt op basis van je motivatiebrief (erg belangrijk!), kan de administratieve voorbereiding van de reis zelf beginnen. Ik zou gaan studeren aan de Polytechnische Universiteit, een heel omvangrijke instelling met een ruim aanbod voor buitenlandse studenten. Het contact met de universiteit verliep altijd heel vlot. De verantwoordelijke voor internationale uitwisselingen is jong, vlot en bekwaam. Voor je vertrek moet je al je gegevens en documenten uploaden op een online workflow en dit zorgt voor een goed overzicht.

Wat wel wat spanning met zich meebracht, was het feit dat ik heel lang heb moeten wachten op een uitnodiging van de universiteit in Petersburg. Hierdoor kon ik pas heel laat mijn visum aanvragen en moest ik bijna later dan gepland vertrekken. Hoewel dit een uitzonderlijke situatie was, raad ik wel aan op tijd alles te beginnen regelen. Voor vliegtickets is het Erasmuspakket van Brussels Airlines de beste optie. Hiermee kan je voor slechts 200 euro heen en terug vliegen met 60 kilogram bagage.

De aankomst in de stad en op de universiteit verliep erg vlot. Een Russische ‘buddy’ die zelf studeerde aan de Polytechnische universiteit kwam ons ophalen aan de luchthaven, bezorgde ons een kaart voor het openbaar vervoer en een simkaart. Ze was zelfs bereid de verhuurder van ons appartement te ontmoeten en ons te helpen met het contract. Dit appartement vonden mijn kotgenote en ik via een studente Slavistiek die daar het jaar voordien gewoond had. Ik heb er persoonlijk voor gekozen niet in de studentenhome van de universiteit te verblijven, maar voor wie er geen probleem mee heeft een kamer met iemand te delen en een beperkt budget heeft, is dit zeker een aanrader, vooral omdat je op die manier veel mensen leert kennen. Tijdens de introductieweek krijg je de kans om op een rustig tempo de campus te verkennen en kennis te maken met de professoren en je medestudenten. Ook kom je te weten hoe je studie praktisch zal verlopen.

Het vakkenaanbod voor buitenlandse studenten is niet erg uitgebreid maar wel relevant voor ons studiedomein. Het niveau van de groep Russisch waarin je wordt geplaatst, wordt bepaald aan de hand van een test die je in de eerste week maakt. Ook al kom je terecht in een lagere groep, toch is het belangrijk te vragen om te mogen aansluiten bij het hoogste niveau, het enige niveau dat voor studenten van de derde Bachelor een uitdaging vormt. Er wordt een groot deel grammatica opgefrist, je ziet ook wat nieuwe grammatica en er zijn veel schrijf- en leesopdrachten. De cultuurvakken (‘Cultuurgeschiedenis van Sint-Petersburg’ en ‘Russische realia’) worden op een spontane manier gegeven en zijn erg interessant. Als je wat meer uitdaging wilt, kan je nog een extra vak kiezen uit het programma voor Russische studenten.

Als dit alles nog niet volstaat, valt er in de stad ook enorm veel te leren en te beleven. Als cultuurstad investeert Sint-Petersburg op grote schaal in musea, theaters, fototentoonstellingen… In bijna elk museum en theater krijg je als student korting. Een bezoek aan de Hermitage is zelfs gratis voor studenten. Ook kan je veel schrijvershuizen  waar bekende Russische auteurs gewoond bezoeken.

Eigenlijk is de stad op zich één groot openluchtmuseum. Je kan er eindeloos rondwandelen en het oog komt nooit wat tekort. Als je de Nevskij Prospekt al tientallen keren hebt afgewandeld, de Sint-Isaakkathedraal toch al wat beu gezien bent en het Russisch museum een aantal keer hebt bezocht, kan je je natuurlijk ook buiten Sint-Petersburg begeven. Rond Sint-Petersburg liggen er heel wat buitenverblijven van de voormalige tsarenfamilie, die zeker een bezoekje waard zijn. Je kan er heel gemakkelijk en voor een spotprijs heen met het openbaar vervoer. Het stadje Repino, waar de fameuze schilder Ilja Repin woonde, is een absolute must. Als je verder van de stad weg wilt, zijn Vyborg, een rustiek stadje dichtbij de Finse grens, en Velikij Novgorod, een van de oudste steden van Rusland, absolute aanraders. Ook een tripje naar Moskou met de nachttrein (of, voor wie van wat meer comfort houdt, met de sneltrein) valt heel eenvoudig te organiseren.

Wat ik ten slotte nog kwijt wil over Sint-Petersburg is dat de stad ondanks haar Westers aandoende architectuur, toch voldoende ‘Russisch’ is. Ook al spreekt een groot deel van de jeugd Engels, zijn er meer dan voldoende mogelijkheden om je Russisch te oefenen in het dagelijkse leven. Het is belangrijk dat je zelf initiatief neemt en zelf in het Russisch begint te spreken. De inwoners mogen op het eerste zicht dan wel streng en onverschillig lijken, toch zijn ze heel gastvrij, gewillig en behulpzaam als je met hen in gesprek treedt.

Ik heb erg veel fijne herinneringen aan deze ervaring overgehouden en heb er enorm veel door geleerd. Als je een cultuurliefhebber bent, van schoonheid houdt en geïnteresseerd bent in het bruisend stadsleven, bestaat er geen betere keuze dan Sint-Petersburg. Veel succes!