Agenda

  • Woe
    22
    Jan
    2020

    Russische muziek in de context van het Europese nationalisme (openingslezing 'Slavistiek en Oost-Europakunde in de Lage Landen')

    20:00Het Pand, Onderbergen 1, Zaal Vermeylen
    Lezingen en presentaties

    Francis Maes, UGent

    Is Rusland een natie of een imperium? De vraagt doorkruist elke analyse van het nationale zelfbeeld van Rusland en is niet eenduidig te beantwoorden. De spanning tussen de beide vormen van zelfdefinitie plaatst Rusland enigszins apart in het proces van de vorming van de Europese nationale staten.

    Ook voor de ontwikkeling van de muziek heeft de vraag zijn belang. Het nationalisme in de negentiende-eeuwse muziek werd gestuurd door het politieke proces van de vorming van de Europese nationale staten. In dat proces waren twee tegengestelde dynamieken van kracht. Aan de ene kant was er het streven naar politieke unificatie. Volkeren of taalgroepen die voordien geen staatkundige eenheid hadden gekend streefden naar een overkoepelende nationale staat, gebaseerd op het principe van een gemeenschappelijke taal en cultuur. Dit proces was werkzaam in de Duitse eenmaking en in het Italiaanse Risorgimento. Aan de andere kant leidde nationalisme tot een proces van desintegratie. De traditionele veelvolkerenstaten - het Ottomaanse en Habsburgse - vielen uit elkaar onder druk van de nationale verzuchtingen van de deelvolkeren. Beide processen hadden hun invloed op de geschiedenis van de muziek.

    Voor Rusland was de situatie complexer. Het moderne nationalisme in Europese zin bestond er naast de dynamiek van het multi-etnische imperium. Voor de studie van de muziek betekent dit dat de beide processen en doelstellingen elkaar doorkruisten. In de moderne historiografie van de Russische muziek groeit de aandacht voor de definitie van beide dynamieken, die op een heel eigen wijze uitmondden in de Stalinistische muzikale politiek.​ Onder de slogan "nationaal in vorm, socialistisch in inhoud" legde Stalin het Russische muzikale nationalisme van de negentiende eeuw op als norm voor de nationale culturen van het multi-etnische Sovjetrijk. De paradoxale overlapping tussen nationalisme en imperialisme was een cruciale factor in de muziekpolitiek van de Sovjet-Unie.

    De lezing is gratis, maar inschrijven is wel verplicht.

    Toon details
  • Do
    20
    Feb
    2020

    Biaspectual Verbs in Slavic Languages and (specifically) in Russian

    18:00Campus Boekentoren, Blandijn, lokaal 160.015
    SEELECTS

    Vladimir Plungian (Moscow)

    Biaspectual are (rare) Slavic verbs which do not distinguish morphologically perfective and imperfective forms. Each verbal form of a biaspectual verbs can be (in principle!) construed either as perfective or imperfective. However, context usually resolves this ambiguity, so biaspectuality can be considered an instance of grammatical homonymy. The traditional view is that biaspectual verbs constitute a very limited and fixed class of native verbs (plus some loan verbs, not well integrated in the native morphological system).

    However, recent studies demonstrate that biaspectual verbs are (much?) more numerous than meets the eye and that the whole picture is by far more complicated, both synchronically and duachronically. As for Russian, biaspectual verbs still remain a relatively stable component of its morphological system. The talk will provide several interesting case studies.

    Toon details
  • Ma
    24
    Feb
    2020

    Аритмия | Arrhythmia

    19:30Filmplateau, Paddenhoek
    Slavische films

    Rusland, 2017 – Boris Chlebnikov

    Arrhythmia (Aritmie of Ritmestoornis) is een Russisch familiedrama van regisseur Boris Chlebnikov, dat op een oprechte wijze laat zien hoe het is om bij de hulpdiensten te werken, en daarbij ondanks de extreme werkomstandigheden toch de menselijkheid te kunnen bewaren. De film vertelt het verhaal van de zorgzame en toegewijde ambulancier Oleg, die lijdt onder de werkdruk en onder de wensen van het management, dat niet de mens, maar de statistieken en efficiëntie belangrijker acht. Thuis loopt het ook niet van een leien dakje. Zijn vrouw, die ook arts is, wil scheiden. Onder druk van haar familie en de eisen van de prestatiemaatschappij staat Katja op het punt om de scheidingspapieren te tekenen, maar Oleg geeft haar niet zonder slag en stoot op. Oleg zit gevangen in een existentieel dilemma: hij doet alles om zijn patiënten te redden, maar zal hij zo ook zijn liefde, die hem zowel pijnigt als sterk maakt, (en daarmee ook zichzelf) kunnen redden?

    Arrhythmia werd met veel lof ontvangen en bekroond met vele prijzen. Op het belangrijkste Russische filmfestival Kinotavr kreeg de film in 2017 de prijs voor beste film. Aleksandr Jatsenko, de acteur die Oleg speelt, kreeg op het festival Karlovy Vary in Tsjechië de prijs voor beste acteur.

    Toon details
  • Woe
    26
    Feb
    2020

    Cerise lecture: The Good Russian: Addressing the Challenges of Authoritarian Citizenship

    19:30Het Pand, Onderbergen 1
    Colloquia en conferenties

    Samuel Greene (King’s College London)

    Samuel Greene is reader in Russian politics and Director of the Russia Institute at King's College London. His research focuses on the relationships between citizens and the state in Russia, and in societies experiencing social, economic and political transformation more broadly. His first book, Moscow in Movement: Power and Opposition in Putin's Russia, was published by Stanford University Press in 2014. More recently, he is co-author with Graeme Robertson of Putin v the People: The Perilous Politics of a Divided Russia, published by Yale University Press in 2019. He also serves as Associate Fellow in the Russian and Eurasian Programme of the International Institute for Security Studies and a Visiting Professor at the UK Defence Academy.

    The idea of the authoritarian citizen presents a conundrum for students of politics. Classical descriptions of autocracies see citizens as demobilized and controlled, and thus largely written out of the political equation. Increasingly, however, research has elucidated the ways that authoritarian leaders rule with the masses, rather than despite them. The idea that the power of a leader such as Vladimir Putin is co-constructed – that it is produced and reproduced simultaneously and continuously by rulers and ruled – only gets us so far, however, leaving unanswered important questions about how people interpret and navigate the political and social trade-offs inherent to life in authoritarianism, and why some people dissent. This discussion will begin to re-open some of these questions from the bottom up, asking how and why Russian citizens come to understand power the way they do, and whether we need to revisit our own notions of authoritarian citizenship as a result.

     

    Toon details
  • Woe
    18
    Mar
    2020

    Cerise lecture: Van Gorbatsjov tot Poetin, de geschiedenis neemt wraak

    19:30Het Pand, Onderbergen 1
    Colloquia en conferenties

    Cerise lecture by Bert De Craene (VRT) (More information to follow)

    Toon details
  • Do
    19
    Mar
    2020

    (Mis)Managing the Past: Politics of 'Decommunisation' in Ukraine, 1990s – 2018

    18:00Campus Boekentoren, Blandijn, lokaal 160.015
    SEELECTS

    Georgi Kassianov (Kiev)

    The paper provides a brief outline of the politics of 'decommunisation' undertaken by different mnemonic actors in Ukraine since the end of 1980s. 'Decommunisation' is the process of dismantling the legacies of the communist state establishments, culture, and psychology in the post-communist space. Special attention will be paid to the final 'decommunisation' effort in 2015 - 2018, after special 'decommunisation' laws were passed by the Ukrainian Parliament. The presentation will analyse interests and roles of political actors, societal responses and political outcomes of 'decommunisation'.

    Toon details
  • Din
    24
    Mar
    2020

    Родени от пепелта | Born from the Ashes & Сънувам старци | I Dream of Mummers

    19:30Filmplateau, Paddenhoek
    Slavische films

    Bulgarije, 2000 & 2011 – Adela Peeva

    Born from the Ashes (2000) en I Dream of Mummers (2011) zijn twee documentaires van de prominente Bulgaarse regisseur Adela Peeva. In heel Europa geniet ze bekendheid om haar bekroonde documentaire Whose Is This Song? (Чия е тази песен?, 2003).

    Born from the Ashes is een documentaire film over één welbepaalde Romagemeenschap die in de dorpen in de buurt van het Bulgaarse bergstadje Tvurditsa wonen. De documentaire zoomt in op de moeilijkheden die de mensen in deze gemeenschap moeten overwinnen en de offers die ze brengen terwijl ze enerzijds proberen hun identiteit te behouden en anderzijds pogen zich te schikken naar de voorwaarden van de huidige maatschappij. In Bulgarije leven er 800.000 Roma, of 10 procent de totale bevolking van het land. In hun gesloten gemeenschappen, vaak zelfs getto’s, leven zij vaak in armoede, met een hoge graad van kindersterfte en alcoholisme. Het aantal Roma in de Bulgaarse gevangenissen ligt bijzonder hoog. De film werd bekroond op het Italiaanse Trento Film Festival.

    I Dream of Mummers is een documentaire over vriendschap en tradities. Detsjo en oom Ivan, twee oude mannen, wonen in het kleine dorpje Soesjitsa in het zuiden van Bulgarije. Ze zijn al zo lang als ze zich kunnen herinneren vrienden en verkleden zich al meer dan 50 jaar lang in de late zomer als ‘koekeri’ om deel te nemen aan de traditionele ‘koekeri’-dans op het dorpsplein. In het dorp van Detsjo en oom Ivan heeft deze Bulgaarse traditie haar authenticiteit bijna volledig behouden en is ze nog steeds te zien zoals ze eeuwen geleden al werd uitgevoerd. De documentaire heeft veel internationale prijzen gewonnen, waaronder de Audience Film Prize op het Twelfth Royal Anthropological Institute International Festival of Ethnographic Film (Londen, 2011) en de Award for Best Film on Intangible Heritage op het Twintigste internationaal festival van de etnologische film (Belgrado, 2011).

    Toon details
  • Woe
    22
    Apr
    2020

    Cerise lecture: Soviet Art House: The Secret History of Lenfilm Studio

    19:30Het Pand, Onderbergen 1
    Colloquia en conferenties

    Catriona Kelly (University of Oxford)

    Catriona Kelly is Professor of Russian at the University of Oxford and a Fellow of New College. She has published many books and articles on Russian history and culture, including St. Petersburg: Shadows of the Past (Yale University Press, 2014), which was shortlisted for the Pushkin Russian Book Prize. She is currently completing Soviet Art House, a study of the Lenfilm studio from the early 1960s to the 1980s.

    Soviet cinema is universally regarded as one of the world's great film traditions, but it is mainly the movies from the 1920s and the 1930s that are familiar to Western audiences. By and large, too, we know film history in terms of famous directors (from Eisenstein to Tarkovsky), but have little awareness of the studio culture that shaped film production. Catriona Kelly's lecture, based on extensive work with Soviet archives and oral history, uses the history of one of the USSR's most important studios, Lenfilm in Leningrad, to explore how studios as well as film artists had their own 'handwriting'. Rather than simply making up a further line of bureaucratic obstruction, they provided film artists with material and psychological support, and were highly individual and in some respects successful working environments for a variety of artists, including set painters and costume designers as well as the famous names at the top of the credits. The lecture gives particular attention to the ways in which Lenfil'm nurtured (while also sometimes coercing and even bullying) young filmmakers in the Khrushchev and Brezhnev eras, a period at which the radical expansion of the film industry led to a mass recruitment drive and brought in new generations of young people whose views and ambitions were often very different from those of the established 'masters' who had dominated movie production in the Stalin era.

    Toon details
  • Din
    28
    Apr
    2020

    Srbenka

    19:30Filmplateau, Paddenhoek
    Slavische films

    Kroatië, 2018 – Nebojša Slijepčević

    Tijdens de Joegoslavische oorlogen wordt in Zagreb een Servisch tienermeisje vermoord. Een kwarteeuw later kiest een Kroatische theaterregisseur ervoor een toneelstuk over deze etnische moord te maken. De repetities maken bijzonder veel los bij iedereen die meewerkt en in het bijzonder bij de twaalfjarige Nina: zij vertelt dat ze in huilen uitbarstte toen ze ontdekte dat ze niet van Kroatische, maar Servische afkomst is (een "srbenka"). De wreedheden van de Joegoslavische oorlogen vonden al meer dan twintig jaar geleden plaats, maar blijven het leven mee bepalen, zelfs dat van jonge kinderen die zelf niets met de wrede oorlogen te maken hadden en hebben. Ze worden zich al heel vroeg bewust van hun etniciteit en proberen hun afkomst te verbergen. Deze confronterende documentaire won de prijs voor Beste documentaire op de filmfestivals van Sarajevo (2017) en Cannes (2018) .

    Toon details
  • Do
    07
    Mei
    2020

    Binary oppositions in Slavic Languages and Cultures via the Data of an Associative Experiment

    18:00Campus Boekentoren, Blandijn, lokaal 160.015
    SEELECTS

    Svitlana Martinek (Lviv)

    Starting from Lévi-Strauss (1963), binary oppositions have been considered as a powerful tool to elucidate the fundamental structures of human consciousness, culture, and language. Conversely, in the writings by Jacques Derrida (esp. in 1977), the method of binary opposition was subjected to considerable criticism. The main aim of Derrida’s deconstruction is to transform the traditional binary oppositions of Western discourse and to disclose their asymmetry, changes in the hierarchy of their members, and the transference of a member in the opposition, often in the form of a new and expanded definition. Nowadays the anthropocentric approach in linguistics, which explores the forms of knowledge representation and cognitive mechanisms via language, enables a new opportunity in studying of binary oppositions.

    The empirical investigation of binary oppositions US – THEM, LIGHT – DARK, and LEFT - RIGHT in Polish, Russian, and Ukrainian linguacultures are based on the data obtained via the associative experiment conducted with native speakers of these languages and presented in the Associative Thesauri. Associative responses are claimed to be not arbitrary but motivated by hierarchical conceptual structures existing in consciousness of the bearers of the above mentioned cultures and languages.

    The responses given by the speakers not only reveal corresponding cognitive domains and their specific traits but also allow ranking them according to their relative prominence for the representatives of particular linguacultures. They unveil both the remnants of ancient semiotic systems in contemporary speakers’ minds and the changes occurring in respective conceptual structures.

    Toon details