Razredni sovražnik | Class Enemy

Slovenië, 2013 – Rok Biček

De film speelt zich af in een Sloveense middelbare school en is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De sfeer in een van de klassen is verre van perfect, maar wanneer een nieuwe leraar Duits komt, beginnen de problemen pas echt. De leerkracht, Robert, is streng, veeleisend, heeft geen kaas gegeten van pedagogie en schept er plezier in de scholieren te vernederen. Wanneer een van de meisjes uit de klas zelfmoord pleegt, is het hek van de dam. De leerlingen beschuldigen Robert ervan dat hij het meisje, Sabina, tot zelfmoord heeft gedreven. Ze revolteren tegen het systeem en de leerkrachten, overtuigd dat ze alle antwoorden hebben. Maar hebben ze echt de juiste antwoorden? Is alles echt zo zwart-wit?

Class Enemy werd warm ontvangen op vele filmfestivals en is bekroond met verscheidene prijzen, waaronder de ‘Fedeora Award’ (International Critics’ Week, Venetië, 2013); zeven prijzen op het Festival van de Sloveense film (2013), en vier prijzen op het Filmfestival van Bratislava (2013).